Vakblad Tegeltotaal over de nieuwe showroom van Spadon

28-01-2019
Lees hieronder het volledige artikel:

De verhuizing van Spadon Agenturen naar Hoofddorp was een goed voorbereide onderneming. Het te krappe pand in Sassenheim maakte plaats voor een zeer ruime toonzaal die in eigen beheer is afgewerkt door Maurizio Spadon en zijn team met Edwin Smit als vaste partner. Het resultaat mocht met de open dagen eind november worden bezichtigd; hier zijn alle nieuwe inzichten over presentatie toegepast. De locatie is goed bereikbaar en dicht bij Amsterdam.

Maurizio geeft inzage in de keuze: “We hebben eerst gezocht naar bestaande toonzalen maar kwamen uit bij bedrijfshallen uit de jaren ’80 met weinig uitstraling. Uiteindelijk hebben we hier de grond gekocht en een heel eigen showroom ontworpen. Mijn vriendin, Nienke van de Ven, is interieurarchitecte met haar eigen bedrijf Ontwerpburo OE! en zij heeft op basis van mijn input het pand en de inrichting vormgegeven. Haar broer is partner in het bureau en heeft de technische tekeningen uitgewerkt “

De laatste noviteiten flexibel getoond

Industriëel design

Het resultaat is een herkenbaar pand in donkere baksteen dat bij binnenkomst voelt als industriëel design. Een atrium legt direct verbinding met kantoren boven en een ontvangstruimte. Op de begane grond trekt vooral de ontvangstbalie meteen gedurfd de aandacht met bekleding van decoratieve glazen platen uit Vetrite Gem collectie van Sicis.

Trendy smaakmaker

Spadon Agenturen groeide in meer dan 40 jaar als familiebedrijf uit van een gedegen tegelagentschap naar een trendy smaakmaker. Hoogstaande designmerken uit vooral Italië vonden de weg naar Spadon. Die producten vragen dus ook om een bijzondere presentatie. Maurizio wijst op een eenvoudige hoek. “Een keramisch houten vloer, een blauw- grijze achterwand, het is afgewerkt door dat stoeltje. Haal je het weg, dan ben je de sfeermaker kwijt. Die kleine elementen zijn echt heel belangrijke om de tegel tot leven te brengen. “

Theatrale kracht

Dat geldt zeker ook voor de particuliere bezoekers die hier op afspraak met hun architect langs kunnen komen.. Deze consumenten staan vaak verbluft over de theatrale kracht van de gehele setting waarbij de verlichting een cruciale rol speelt. Net als bij een toneel is de vloer eenvoudig gehouden in beton en de nok met vooral stoer staal laat veel licht door. Daarnaast is er optimaal aandacht besteed aan een lichtprogramma om de spot op de producten te richten. Elk lampje kan individueel gedimd worden en zo ontstaat een spel om bepaalde hoeken te accentueren.

Kleurschakeringen

De vele tegelseries uit het bestand zijn namelijk in clusters bij elkaar gebracht in duidelijke kleurschakeringen. Dit alles is gericht op de eerste doelgroep: architecten. Maurizio weet: “Veel keuzes beginnen met kleur. Een architect gaat echt niet vragen of we wit of zwart marmer adviseren. Hij weet precies wat hij wil. Daar leiden we hem snel en flexibel naar toe. Mogelijk met een kanttekening of tip. Het doel van de showroom is om het laatste nieuws van de fabriek als eerste in onze toonzaal te tonen. Om dit te realiseren kan er zeer snel gewisseld worden dankzij het gebruik van panelen en losse tegels, óók op de vloervlakken. De brochures staan online en in de zithoek kan de klant de toepassingen op een scherm bekijken.”

Matchen

De binnenhuisarchitecten vinden de showroom nu al fantastisch want er gaat veel inspiratie van uit. Er mag met losse tegels gelopen worden en combinaties op tafel spreken direct tot de verbeelding. Vanuit het magazijn worden gevraagde producten direct gehaald en binnengereden op een wagentje als een soort serveerboy voor keramische lekkernijen. “Tegels zijn onderdeel van het totaalinterieur. De ene keer krijgt de tegel als eyecatcher de hoofdrol, de andere keer een bijrol met een neutraal design. Zo is de showroom ook ingericht: neutrale tegels als ondergrond, aangekleed met decoratieve en kleurrijke elementen, altijd afgestemd op de huidige trends in de markt.”

Toepassingen

Een ronde door het ‘Spadon bastion’ laat zien hoe er geraffineerd allerlei materialen uit het assortiment zijn toegepast zoals een trap van Quarella en wanddecors in de kantine van het merk Ornamenta met als pronkstuk een ‘houten’ tafel van Laminam. Ook de toiletten kregen allemaal een andere afwerking zodat op een bijna natuurlijke manier de klant geconfronteerd wordt met diverse tegeltoepassingen. Tot en met prijswinnende planchets “Shelf” van Coem aan toe. De zorg en allure straalt overal van af. Na de inspannende realisatie besluit Maurizio nuchter: “Als je staat voor noviteit en flexibiliteit is deze presentatie daarvan niet meer dan een logisch gevolg.”

Hebben we je
interesse gewekt?